Connectiviteit als basis. Zo doet Remeha dat:
6 JULI 2021
Klant aan het woord: Remeha
De volledige IT-infrastructuur van Remeha, internationaal producent en leverancier van verwarmings- en warmwatersystemen, is gebouwd op een ketensamenwerking tussen TReNT Glasvezel, NDIX en Fundaments. Wat zijn de voordelen van het hebben van een goede keten als het gaat om connectiviteit? En hoe ziet de samenwerking binnen zo’n keten eruit? We beginnen aan het begin van de keten: bij de klantvraag.
Bekijk de video onderaan dit artikel.
De klantvraag
Paul Pels, teamleider IT bij Remeha: “Toen ik drie jaar geleden bij Remeha begon was onze IT-infrastructuur aan vernieuwing toe. We hadden onder meer tien verschillende verbindingen met de buitenwereld die allemaal werden geleverd door verschillende aanbieders met wisselende service-level agreements. Het beheer was daardoor erg complex en daarbovenop was deze infrastructuur alles behalve kostenefficiënt. We hebben op basis van de eisen van de business gekeken naar wat onze IT-infrastructuur voor de toekomst moest zijn en een nieuw ontwerp gemaakt. Nu betrekken we het merendeel van onze IT extern vanuit zowel Private Cloud als Public Cloud. Goede connectiviteit is daarbij van levensbelang. Als de connectiviteit niet op orde is kan onze productie niet draaien, kunnen wij de 2000 belletjes per dag van onze klanten niet verwerken, kan de verkoop niet plaatsvinden, loopt de logistiek vast; kortom connectiviteit is key voor onze organisatie. De vraag was: hoe leggen we hiervoor een robuuste, snelle en betrouwbare basis?”
“Sinds 2018 maken we gebruik van het netwerk van TReNT Glasvezel en in 2019 hebben we dit verder uitgebouwd naar een redundant bedrijfsnetwerk. Als nu één van onze verbindingen beschadigd raakt door graafschade of een andere calamiteit, dan neemt de tweede verbinding de dienstverlening automatisch over. Dat beantwoordt onze vraag qua redundantie en geeft ons de garantie dat we altijd bereikbaar en verbonden zijn. Daarnaast is persoonlijke benadering voor ons een belangrijk element om met een partner in zee te gaan. Remeha is bij TReNT, in tegenstelling tot bij een mainstream provider, geen nummertje. Op basis van onze tevredenheid over TReNT hebben we samen met hen de oplossing voor ons connectiviteitvraagstuk verder uitgebouwd in 2019. TReNT haakte hun strategisch partner NDIX aan voor een aansluiting op het netwerk en de behoefte ontstond ook internetdiensten via dat netwerk af te nemen. Uit marktonderzoek kwam Fundaments hiervoor als beste uit de bus. De ketensamenwerking bleek een groot succes. De oplossing van TReNT, NDIX en Fundaments heeft een sterke basis gelegd waarop wij ons nieuwe IT-infrastructuur volledig draaien en waarop we kunnen doorbouwen naar de toekomst.”
Hoe ziet de oplossing eruit?
Stap 1: glasvezel
Ewout Naafs, Business Developer bij TReNT Glasvezel: “TReNT Glasvezel voorziet Remeha van twee fysiek geheel van elkaar gescheiden glasvezelverbindingen. Deze netwerkinfrastructuur wordt exclusief voor Remeha ingezet en maakt integraal onderdeel uit van het fundament voor hun totale ICT-omgeving. Betrouwbaarheid is hierin voor Remeha cruciaal en wij bieden dit met ons netwerk dat is aangelegd in ringen. De knooppunten bevinden zich in datacenters. Groot voordeel daarvan is dat uitval tot een absoluut minimum wordt beperkt en dat eventuele storingen makkelijk kunnen worden opgespoord. Richting klanten zijn we volledig transparant in het netwerkontwerp en we laten ook zien hoe de routing is. Remeha weet precies waar hun verbindingen lopen. Daarnaast staat de klant centraal in ons hoogwaardige servicemodel. Zo heeft Remeha, net als al onze andere klanten, vaste contactpersonen in zowel verkoop als de uitvoering. Daardoor is onze communicatie persoonlijk en laagdrempelig. Met alleen een glasvezelkabel is een klant natuurlijk nog niet geholpen, het is eigenlijk een dood touwtje. Om er data, spraak en beeld overheen te kunnen laten lopen, moet de glasvezelkabel belicht worden. Remeha heeft ervoor gekozen hiervoor gebruik te maken van het ethernetplatform van onze strategische samenwerkingspartner NDIX.”
Collega Ewout Naafs over de ketensamewerking en de rol TReNT Glasvezel
Stap 2: netwerk
Dennis Seppenwoold, projectmanager bij NDIX: “NDIX is voor Remeha de tweede stap in de keten en vormt de centrale schakel tussen de fysieke glasvezel en de diensten. NDIX is een netwerk in zowel Nederland als Duitsland dat zorg draagt voor de connectiviteit tussen de klant en de verschillende diensten zoals internet, telefonie en cloudoplossingen. Wij zorgen dat de diensten van Remeha veilig op de gewenste locatie geleverd worden. Tevens zorgen we voor een veilige verbinding naar externe ICT-omgevingen en datacenters. Ons Network Operations Center zorgt 24/7 voor beheer en bewaking van het netwerk van Remeha. Alle verschillende lagen worden gescheiden op ons netwerk. De diensten worden geleverd door een andere specialist, in het geval van Remeha door Fundaments. Zij dragen zorg voor het internet, de cloudoplossingen en de telefoniediensten. Het is de laatste stap in de keten waarin iedereen focust op waar hij of zij goed in is.”
Stap 3: internet en diensten
Iwe Welker, Partner Manager bij Fundaments: “Remeha neemt bij ons een redundante internetverbinding af, waarbij het internet aan beide kanten over de glasvezelverbindingen van TReNT bij de locatie van Remeha uitkomt. Redundantie was voor Remeha erg belangrijk en wij zijn één van de weinige internetproviders op het NDIX-netwerk die redundantie aanbieden. Redundantie zorgt dat de klant altijd aan en toegankelijk is en is dus van groot belang voor bedrijfskritische cloudoplossingen. Fundaments is expert in hoog beschikbare internetverbindingen, maar op de eerste plaats zijn we leverancier van cloudoplossingen. Door de samenwerking met TReNT en NDIX krijgt de klant de meest hoogwaardige cloudoplossing. Een partij als Remeha verwacht excellente dienstverlening en die bieden wij. In tegenstelling tot mainstream internetproviders staat persoonlijk contact bij ons voorop. Daarnaast zijn we altijd volledig transparant over de kostenopbouw zodat Remeha precies weet waar ze aan toe zijn. De samenwerking met de andere partijen in de keten voelt als vanzelfsprekend. We werken als leveranciers al jaren samen en zijn goed op elkaar ingespeeld. In deze hele keten zijn we naadloos met elkaar verbonden.”
Het eindoordeel
Paul Pels, teamleider IT bij Remeha: “Ik zou bedrijven zeker aanraden om hun connectiviteitsvraagstuk op te lossen door middel van deze ketensamenwerking. Het vormt een sterk fundament voor allerlei soorten IT-diensten. De lijnen zijn kort, het aantal verstoringen minimaal, de snelheid en betrouwbaarheid gegarandeerd en als eindklant word je volledig ontzorgd. Door de expertise op alle lagen haal je het maximale uit de oplossing die geleverd wordt. Wij zijn super tevreden. Deze ketensamenwerking sluit volledig aan bij de business vraagstukken van morgen."