18 MAART 2020

Klant aan het woord: NDIX

De samenwerking tussen NDIX en TReNT heeft een bijzondere geschiedenis. Jarenlang deelden we namelijk het kantoor met elkaar en groeiden samen op als broers. Beide ondernemingen groeiden echter hard en in 2016 besloten we dan ook uit elkaar te gaan. Nou ja, uit elkaar: TReNT is verhuisd naar een naastgelegen pand, dus even een kop koffie doen bij de buren gebeurt nog regelmatig. De nauwe samenwerking is altijd gebleven. Waarom? Vanwege de duidelijke scheiding tussen beide ondernemingen. Waar TReNT de glasvezel levert, biedt NDIX de belichting van deze vezel en een koppeling naar ICT-dienstaanbieders via haar digitale marktplaats aan. “We vullen elkaar juist aan en versterken elkaar”, geeft Jeroen van de Lagemaat, algemeen directeur NDIX, aan.

Toegang voor iedereen onder gelijke condities

Openheid is dé term die het werk van NDIX typeert, al sinds hun oprichting in 2001. NDIX is dan ook het schoolvoorbeeld van een open infrastructuur. Op hun digitale marktplaats sluiten zij aan de ene kant ICTdienstaanbieders en aan de andere kant bedrijven en instellingen aan, die over hun open netwerk ICTdiensten van elkaar kunnen afnemen. Denk bijvoorbeeld aan internet, telefonie, beveiliging en clouddiensten. Ook het veilig en kwalitatief hoogwaardig koppelen van vestigingen (eigen dan wel met partners) in Nederland, Duitsland of zelfs daarbuiten, is met een aansluiting op NDIX mogelijk. Mocht hiervoor een glasvezelverbinding nodig zijn dan komt in grote delen van Oost-Nederland TReNT om de hoek kijken. “Dan is het een belletje of een mailtje vanuit onze kant naar TReNT om dit te realiseren”, vertelt Jeroen. “Door onze geschiedenis kennen wij elkaar door en door, waardoor wij snel kunnen schakelen. Deze korte lijnen zorgen ervoor dat wij ook weer snel een terugkoppeling kunnen geven aan onze klanten. Ideaal!” Jeroen geeft aan dat TReNT Glasvezel één van de preferred suppliers is, ook als het gaat om de verbindingen die de backbone van het NDIX-netwerk vormen. “Het unieke aan TReNT is dat zij uitsluitend dark fiber aanbieden in een groot deel van Oost-Nederland en net als wij volgens de open netwerkfilosofie werken. Daarnaast hebben wij samen ook ongeveer 60 bedrijventerreinen ontsloten.

 

Cruciaal belang

De relatie met TReNT is altijd gebleven. “We spreken elkaar met grote regelmaat. Over de marktontwikkelingen en hoe we ons positioneren. Dat blijft leuk. Ook omdat het zo enorm relevant is wat wij en TReNT doen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we dat ook met andere glasvezelpartners doen omdat we in heel Nederland en delen van Duitsland onze veilige verbindingen leveren.”  De relevantie van breedband blijft groot, zegt de NDIX-directeur. “In hoeveelheid en importantie wordt het alleen maar meer. De publieke sector, de regering, de Europese Commissie, iedereen ziet steeds meer het cruciale belang in van de digitale basis - infrastructuren, die wij onder andere samen met TReNT leveren.  Het veiligstellen van en grip hebben op digitale wegen, dat besef gaat de komende jaren alleen maar verder groeien. ”

 

Veelheid als meerwaarde

Jeroen maakt een mooie vergelijking tussen het succes van de smartphone en de digitale marktplaats van NDIX. “De smartphone verbindt drie type partijen met elkaar: consumenten, telecompartijen en leveranciers van diensten via de apps. Dit ‘platform’ is open voor alle partijen. “NDIX is net als de smartphone een open platform, dat bedrijven en instellingen verbindt met aanbieders van diensten over een veelheid van glasvezelinfrastructuren”, vertelt Jeroen. “Onze klanten kunnen kiezen uit de diensten van meer dan 130 ICT-leveranciers en worden verbonden met het platform over de beste óf goedkoopste glasvezelinfrastructuur, net wat de klant wenst. De meerwaarde is niet ons eigen product of dienst maar het feit dat NDIX veel en vooral verschillende partijen met elkaar verbindt.”

 

Teamwork

Waarom NDIX en TReNT zo’n goede relatie hebben? “Dat komt vooral omdat wij allebei kwaliteit willen leveren”, vertelt Jeroen. “Kwaliteit is voor TReNT al jaren een speerpunt en zij voldoen dan ook aan de ISO 9001:2015 normering. Hun mentaliteit hierin is voor ons echt een motivator geweest om ook op dat niveau te opereren. Zo hebben wij enkele jaren geleden besloten om zelf onze infrastructuur in beheer te nemen door een eigen netwerk-afdeling (NOC) te realiseren. Wij wilden niet meer afhankelijk zijn van een derde partij om zo zelf de kwaliteit te kunnen waarborgen.” “Elkaar de waarheid kunnen zeggen, is ook onze kracht. Wij werken intensief met elkaar samen en dan moet je kunnen zeggen wat je van iets vindt. Je hoeft het dan niet altijd met elkaar eens te zijn, maar je moet wel alles kunnen bespreken. Ook met onze partners zijn wij transparant; geen verborgen agenda’s. Het is een open en eerlijke manier van zaken doen.”

 

De meerwaarde voor de eindklant

NDIX maakt volop gebruik van de mogelijkheden van het glasvezelnetwerk van TReNT. Maar andersom wordt NDIX ook door TReNT gebruikt om bedrijfsvestigingen op lange afstanden te koppelen. “Lange afstanden zijn helaas niet te doen met dark fiber. Dan is NDIX hét platform waardoor je de locaties op laag 2 toch met elkaar kunt koppelen met een zelfde hoogwaardige kwaliteit”, vertelt Jeroen. Een project dat in samenwerking met TReNT is uitgevoerd en waar NDIX trots op is, is het project Waterschap Vechtstromen. “Zij zitten op locaties waar je niet vanzelfsprekend komt met je netwerk. Waar de grote spelers binnen de glasvezel dat al snel een te duur project vinden, zijn zowel TReNT als wijzelf juist vanuit onze maatschappelijke doelstelling betrokken bij de regio en sluiten wij juist zulke locaties aan.”

 

Uitdagingen voor de toekomst

“De uitdaging voor ons en voor de hele markt, is: hoe positioneer je het product glasvezel in de zakelijke markt nu het een ‘normaal’ product is geworden”, vertelt Jeroen. “Hoe weet je je plek vast te houden en te versterken. Ik ben van mening dat kwaliteit op lange termijn altijd de beste weg naar de toekomst is. ICT wordt alleen maar belangrijker en dus is de kwaliteit van levensbelang voor bedrijven en instellingen. Ook van de verbindingen die daarvoor nodig zijn.” En een tevreden klant loopt niet weg, aldus Jeroen. “Ook al is het bij een andere partij een dubbeltje goedkoper, onze klanten weten dat ze bij ons kwaliteit krijgen. Zo bellen wij de klant zodra er een storing is in plaats van dat de klant ons belt. Die ambitie moet erin zitten. En als je als leverancier dat vertrouwen kunt uitstralen dan is de prijs minder belangrijk. Zo merken wij dat we geen klanten kwijtraken aan de prijsvechters onderaan de markt. Dat geeft aan dat wij op de goede weg zitten.”

ndix-header.jpg.png

Lees het hele verhaal

Meer succesverhalen? Lees dan ook:

Het succesverhaal van Breedband

Contact

Meer weten over onze oplossingen voor de ICT & Telecom?

Wij helpen u graag verder.