"Als ouder thuis direct meelezen in het zorgdossier van je kind."

9 MEI 2021

Klant aan het woord: Kinderhospice Binnenveld

Wie ziek is, wil het liefst thuis zijn. Dat geldt voor de meeste mensen, ook voor kinderen die ongeneeslijk ziek zijn of in een levensbedreigende situatie verkeren. Kinderhospice Binnenveld is een huis, net als thuis, voor ernstig zieke kinderen. Met sprankelende kleuren op de muren, vrolijke meubels in de woonkamer. Oké, de gangen zijn breed, maar verder lijkt het kinderhospice in alles op een gewoon woonhuis. Een boerderij met een mooie schuur ernaast.

“Kinderhospice Binnenveld in Barneveld is er voor kinderen die voor korte of langere tijd complexe zorg nodig hebben”, vertelt Wilma Stoelinga, directrice van het Kinderhospice. “Daarbij vinden wij het belangrijk om de kinderen zoveel mogelijk kind te laten zijn en hun familie zoveel mogelijk te ontlasten en te helpen. Een team van verpleegkundigen, (para)medische zorgverleners, vrijwilligers en andere medewerkers zet zich in om 24 uur per dag het verblijf van kinderen zo comfortabel mogelijk te maken. Daardoor kunnen ouders en het gezin even rustig op adem komen."

 

Digitale transformatie in de gezondheidszorg

Zoals veel zorginstellingen maakt het Kinderhospice toenemend gebruik van ICT voor zorgtechnologische toepassingen. Denk hierbij aan digitale zorgdossiers, medische oproepsystemen, een planningssysteem en een communicatiesysteem voor ouders. Zo is het Kinderhospice Binnenveld in 2013 overgestapt op het gebruik van digitale dossiers. En sinds begin 2018 bieden ze ouders de mogelijkheid gebruik te maken van het ouderportaal ‘Carenzorgt’. Door in te loggen in dit ouderportaal hebben moeders en vaders direct inzicht in de rapportages en het zorgplan van hun kind. “Een waardevolle toevoeging op de zorg voor hun kind omdat we op deze manier snel kunnen communiceren met de ouders. Bovendien hebben ouders altijd de beschikking over de meest actuele informatie over de situatie van hun kind.”

Foto: Kinderhospice Binnenveld

 

Digitale levenslijn

“Veel van wat we doen is gekoppeld aan de digitale wereld”, vertelt Wilma. “Dat maakt dat we hoge eisen aan onze verbindingen stellen, zowel qua snelheid, beschikbaarheid als veiligheid. Het team moet 24 uur per dag beschikken over alle mogelijke data én communicatiesystemen. Zo is de telefoon nog steeds een belangrijk communicatiemiddel bij ons. Daarnaast is onze glasvezelverbinding letterlijk en figuurlijk onze verbinding met de buitenwereld, waaronder ouders, ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Daarom waren we ook erg blij om te horen dat TReNT in samenwerking met Hype en NDIX ons tegen een gereduceerde prijs een supersnelle glasvezelverbinding wilde aanbieden”. Partner NDIX levert de aansluiting op haar digitale marktplaats (IP-dienstverleners) en partner Hype is verantwoordelijk voor het interne netwerk en levert o.a. de benodigde internet feed (kantoorautomatiseerder).

Onlangs hebben bovengenoemde ICT partijen het Kinderhospice toegezegd de samenwerking met vijf jaar te verlengen. Daardoor kan het Kinderhospice blijvend gebruikmaken van een supersnelle, stabiele en betrouwbare zakelijke glasvezelverbinding (1 Gb/s; 1:1). En hebben zij een ICT-infrastructuur die klaar is voor alle mogelijke technologische ontwikkelingen in de (nabije) toekomst. Het hospice kan zich daarmee blijven focussen op datgene waar ze goed in zijn: het verlenen van de best mogelijke zorg voor hun patiëntjes.

Meer informatie over Kinderhospice Binnenveld: www.kinderhospicebinnenveld.nl

kinderhopsice-binnenveld-trent-glasvezel-6.png

Lees het hele verhaal

Meer succesverhalen? Lees dan ook:

Het succesverhaal van Ziekenhuisgroep Twente

Contact

Als connectiviteit van levensbelang is? 

Ontdek hoe onze connectiviteit bijdraagt aan het oplossen van de uitdagingen in de zorg.